Blog Post

 

Ramazan Bedenen ve Ruhen Arınmaya Vesile Oluyor

06.06.2016

Ramazan Bedenen ve Ruhen Arınmaya Vesile Oluyor

Ramazan ayı hakkıyla idrak edildiğinde hem manevi hem de maddi yönden önemli kazanımları beraberinde getiriyor. Üniversitemizden uzmanlar mübarek ayda bedenen ve ruhen arınmanın mümkün olduğunu ve orucun bireylere çok önemli öğretilerinin olacağını vurguladı.

Niyetin Gücü Ramazanın En Temel Kazançlarından Biridir

İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Orhan Çeker Ramazanda oruç tutmanın İslam dininde en temel şartlardan biri olduğunu, orucun sadece Müslümanlara değil İslamiyet öncesindeki dinlere inananlara da emredildiğini kaydetti.  “Oruç ilahi dinlerin hepsinde ortak ibadetti.” diyen Çeker, Ramazanda en temel kazancın niyetin gücü olduğunu vurguladı.,

“İnsan bir şeye niyet etti mi olağanüstü nasıl bir güç kazanıyor bunu görüyoruz. En sıcak günlerde 16-17 saat yemeden içmeden durmak olağanüstü bir durumdur. Oruç kültürü olmayanlara bunu anlatmak çok zor. Biz oruç kültürüne sahip olmasaydık biz de inanmayacaktık.” diyen Çeker, insana bu gücü niyetin verdiğini ifade etti.

“Niyet etmeden yazın en sıcak günlerinde 16-17 saat yemeden ve içmeden durmayı denesek öğleye kadar zor sabredebiliriz ancak niyet ettiğimizde bunu başarabiliyoruz. Bu da niyetin gücünü gösteriyor.” şeklinde konuşan Prof. Dr. Orhan Çeker niyetin bu şekilde kullanılarak başka işlerde de başarılı olunabileceğine dikkat çekti. İftar saatine yaklaşırken insana iki saat daha fazla oruç tutacağı söylense çok zor sabredeceğini çünkü niyet ederken o iki saatin olmadığını anlatan Çeker, “Niyet orucun bedene emridir. Ruhumuzu güçlü tutarsak hiç zorluk çekmeyiz. Niyeti bu şekilde; yorulmamaya, dinç kalmaya, azla yetinmeye de kullanabiliriz. Güçlü niyet ettiğimizde bunu başarabileceğimizi görüyoruz. Oruç sabırdır. Sabırlı insan fedakâr, cefakâr ve olur güçlü olur.” dedi.

Orucun hakkına riayet edilerek sevabı ümit ederek tutulması gerektiğini anlatan Prof. Dr. Orhan Çeker, dinin emrettiği durumlar dâhilinde oruç tutamayanların tutanlara saygı göstermesi gerektiğini vurguladı.

Orucun Sağlığa Pek Çok Olumlu Faydaları Var

Ramazan ayının en önemli ibadeti olan orucun manevi faydalarının yanında, fazla yemenin yol açtığı sorunları ortadan kaldırarak genel sağlık üzerine pek çok olumlu etkilerinin olduğunu söyleyen Meram Tıp Fakültesi Kardiyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Akif Düzenli sözlerini şöyle sürdürdü: “Orucun bu faydalarının arasında en önemlileri iyi huylu kolesterolü artırıp, kötü huylu kolesterol ve trigliserid düzeylerini dengede tutarak koroner kalp hastalığı riskini azaltmasıdır. Ayrıca karaciğerin metabolik aktivitesi ve vücudun toksinlerden temizlenmesi artar, bağışıklık sistemi güçlenir. Obezite ve kanser gelişimi azalır. Sonuç olarak vücutta yer alan tüm sistemler bu dönemde dinlenerek kendilerini yenilemektedir.”

Bu sene Ramazanın yine yaza denk geldiği ve uzun oruç süresi nedeniyle, kronik rahatsızlığı olan hastaların oruç tutmaya karar vermeden önce mutlaka doktoruna başvurup kontrolden geçmesi geretiğini ve sonuçlara göre karar verilmesinin önemli olduğunu vurgulayan Düzenli, ayrıca orucun faydalarından istifade etmek ve sağlık sorunu yaşamamak için bazı beslenme kurallarına riayet etmek gerektiğini anlattı. “Bunların başlıcaları iftarda hızlı ve çok yemek yenmemeli, yüksek kalorili ve yağlı gıdalardan uzak durmalıdır. Bir çorba ya da hafif bir kahvaltı şeklinde iftara başlanıp bir süre (15dk) sonra bol sulu, ızgara olmayan, lif oranı yüksek gıdalarla iftara devam edilmelidir. Özellikle sigara tiryakileri gün içinde içilmeyen sigaraları ardarda tüketmemelidir. İftardan sonra kısa bir yüyüyüş yapılıp, tam dolu mideyle teravi namazı kılınmamalıdır. Sahurda ise ağır ve şeker oranı yüksek gıdalar tüketilmemeli bunun yerine gün boyu tokluk hissi sağlayacak ve kan şeker düzeyini daha iyi regüle eden besinler tüketilmelidir.” diyen Düzenli su ve mineral bakımından zengin protein ağırlıklı (yumurta, peynir, süt ürünler vb.) ve lifli besinler (sebze yemekleri) tercih edilmesini tavsiye etti.

Sahura Mutlaka Kalkılmalı

Meram Tıp Fakültesi Diyetisyeni Serpil Koygun sağlıklı bir oruç tutabilmek için sahura mutlaka kalkılması gerektiğini söyledi. Oruçta yanlış beslenilmediği takdirde bedenen arınmanın mümkün olduğunu vurgulayan Koygun sahurda hiç acıkmayacakmış gibi değil de makul miktarda yemek yenilmesi gerektiğine dikkat çekerek tahıllı ürünlerin tüketilmesini tavsiye etti. Kişinin sağlığına zarar vermeyecek şekilde sofrada yeşillik, yumurta, meyve gibi gıdaların bulunmasını öneren Koygun, sahur için kalkan bireylerin 4-6 bardak su içmesi gerektiğini ancak bu suyun kısa sürede değil uzun zamanda yudum yudum tüketilmesinin doğru olacağını anlattı. Protein kaynağı olan gıdaların önemine dikkat çeken Koygun kalp damar şikâyeti olmayanların yumurta, peynir tüketmesinin faydalı olacağını söyledi.

Yanlış Beslenme Hastanelik Edebilir

İftar saatinde aşırı susama olacağını ancak bir anda çok su içilmesinin son derece yanlış olduğunu kaydeden Diyetisyen Serpil Koygun çok soğuk ya da çok sıcak olmayan normal bir suyu uzun süreye yayarak iftar sonrasında 4-6 bardak içilmesi gerektiğine dikkat çekti. İftara hurma ile başlanılmasını tavsiye eden Koygun çorba içildikten sonra 15 dakika kadar ara verilmesini daha sonra ana yemeğe geçilmesini önerdi. Aksi halde hazım zorluğu çekilebileceğini anlatan Koygun yanlış beslenmenin kiloya hatta hastanelik edebilecek sağlık sorunlarına neden olabileceğini dile getirdi. “Ekmeği ihmal etmemek gerekiyor. Tam buğday ekmeği tokluk sağlar. Sahurda tam buğday unundan üretilmiş ekmek ve lif posa içeriği zengin ürünler tüketilerek beslenilirse acıkma süreci uzar.” diyen Koygun tansiyon problemi olmayanların günde bir soda tüketmesinin sağlık için gerekli olduğunu ifade etti. Davetlerde tatlı yerine meyve ikram edilmesini tavsiye eden Koygun tatlı olarak da sütlü tatlıların tercih edilmesinin doğru olduğunu anlattı. “Oruç tuttuğumuz sürede yoğun bir fiziksel aktiviteden kaçınılmalı. İftardan 45 dk sonra basit fiziksel aktiviteler yapılabilir.” diyen Koygun kalıcı sağlık sorunları olanların da oruç konusunda uzmanlardan yardım almasını önerdi.